1. Наука
  2. Видання
  3. Системи обробки інформації
  4. 1(147)'2017
  5. Моделювання небезпечних зон впливу штучного зсуву повітряних мас на динаміку руху високоманевреного літака

Моделювання небезпечних зон впливу штучного зсуву повітряних мас на динаміку руху високоманевреного літака

О. І. Колодяжний, О. І. Тимочко
Системи обробки інформації. — 2017. — № 1(147). — С. 80-87.
УДК 623.618.51
Мова статті: українська
Анотації на мовах:

Штучний зсув повітряних мас (ШЗПМ), спричинений вивільненням великої кількості енергії в повітряному просторі, є аналогом природного зсуву вітру, але може бути набагато потужнішим. ШЗПМ розглядається за складову ударної хвилі. Розглянуто формування і поширення ударних хвиль у реальному газі із застосуванням методу розривів. Запропоновано математичну модель системи "льотчик – літальний апарат (ЛА) – навколишнє середовище (НС) – ШЗПМ" для дослідження впливу штучного зсуву повітряних мас на динаміку руху літального апарату. Модель руху ЛА описується системою рівнянь 9-го порядку при позитивних та від'ємних напрямках швидкісного напору. Навколишнє середовище описано параметрами газодинамічного стану стандартної атмосфери до 11000 м. Моделі системи автоматичного управління і льотчика представлені у вигляді відповідних передавальних функцій. ШЗПМ розглядається як зсув вітру синусоїдального типу, описаного відповідною системою диференційних рівнянь. Проаналізовано вплив ШЗПМ на динаміку руху літака і динаміку системи. Проаналізовані фактори, що впливають на динаміку руху ЛА і на розповсюдження зсуву повітряних мас. Запропоновані дії льотчика, що дозволяють парирувати вплив ШЗПМ.
Ключові слова: штучний зсув повітряних мас, ударна хвиля, система "льотчик – літальний апарат – навколишнє середовище – штучний зсув повітряних мас", динаміка руху, літальний апарат, диференційне рівняння, модель, попутно-пересічні курси, система координат
Інформація про авторів публікації:
Бібліографічний опис для цитування:
Колодяжний О. І. Моделювання небезпечних зон впливу штучного зсуву повітряних мас на динаміку руху високоманевреного літака / О. І. Колодяжний, О. І. Тимочко  // Системи обробки інформації. — 2017. — № 1. — С. 80-87.